研究者情報データベース

Database of researcher information

研究者情報

准教授 原 紘子 / HARA Hiroko

最終学歴 ブリティッシュ・コロンビア大学大学院教育学専攻博士課程修了(2012年11月)
学位 Ph.D. (University of British Columbia) 2012年11月
所属 共通教育センター , [文学部]英語英米文学科
E-mail hirokohara@pu-kumamoto.ac.jp
授業科目 Language and Culture I , Seminar for Critical Thinking Ib & IIb, 異文化コミュニケーション論BI & BII, 異文化コミュニケーション演習BI & BII, 異文化コミュニケーション特殊研究BI & BII
専門分野 異文化コミュニケーション , メディア , 映像制作
主な研究テーマ Global Communication and Media(グローバル・コミュニケーションとメディア) , Arts-Based Research and Education(アートベース研究・教育)
学会での
活動状況
カナダ・教育学会
イギリス・教育学会
日本文化人類学会
多文化関係学会
地域連携分野
のジャンル
言語・語学
地域連携分野
のテーマ
(キーワード)
国際交流

主な研究業績

経歴

期間 経歴
2018年4月 - 現在 熊本県立大学 文学部 英語英米文学科 准教授
2017年4月 - 2018年3月 熊本県立大学 文学部 英語英米文学科 講師
2014年9月 - 2017年3月 津田塾大学 学芸学部 非常勤講師
2014年4月 - 2017年3月 高崎経済大学 経済学部 非常勤講師
2013年4月 - 2017年3月 育英短期大学 現代コミュニケーション学科 講師

学歴

期間 学歴
- 2012年11月 ブリティッシュ・コロンビア大学 大学院 教育学専攻博士課程
- 2006年11月 ブリティッシュ・コロンビア大学 大学院 教育学専攻修士課程

論文

発行年月 論文 誌名(出版物名)
2020年2月 Participatory Cellphilming as a New Pedagogy for Diversity 熊本県立大学文学部紀要 --
2016年3月 Arts-Based Research in Practice: Towards a New Mode of Address across Harmony and Disharmony 育英短期大学研究紀要 単著
2015年3月 In-Between "Here" and "There": Cambodian People as Transnational Agents 育英短期大学研究紀要 単著
2014年3月 Confronting Media Representation: Cambodian Diaspora and Self-Expression as Counter-Narrative 育英短期大学研究紀要 単著
2009年7月 Per-/Trans-/Forming Transnationality Educational Insights 単著

MISC

発行年月 MISC 誌名(出版物名)
2020年3月 A New Multicultural Pedagogical Approach: Participatory Filmmaking in the Classroom 熊本県立大学文学部文彩 単著
2018年3月 グローバルな視点の涵養を目指して 春秋彩 単著

書籍等出版物

発行年月 書籍等出版物 誌名(出版物名)
2020年3月 De-Westernizing Visual Communication and Cultures Nomos --
2018年3月 Arts-Based Education to Become Global Citizens 地球市民となるためのアートベース教育 金星堂 単著

講演・口頭発表等

開催年月 講演・口頭発表等タイトル 会議名
2021年4月 Filmmaking and Performing towards the Visualization of Rhizomatic Being and Becoming in Diaspora Migrant Belongings: Digital Practices and the Everyday (online conference)
2019年6月 A New Pedagogy towards Promoting Diversity: “Cellphilming” in Japanese Higher Education Canadian Society for the Study of Education第47回大会
2019年4月 Unpacking What is Hidden: Participatory Filmmaking with University Students in Kumamoto Anthropology of Japan in Japan Spring Workshop
Time, Place, and Visuality as a Rhizome: The Cambodian Diaspora in Motion The Sense of Time in a Hyper-Mobile Digital Age国際学会
2015年5月 Expressing Hybrid Self through Digital Video Production: When Junior College Students in Japan Meet English as a Lingua Franca Investigating Our Practices第18回研究大会
The Art of Becoming: Filmmaking and Performing in Research 日本文化人類学会50周年記念国際研究大会
Practice of Transnational Feminist Filmmaking: Bringing Criticality to the Examination of Visual Culture Canadian Women’s Studies Association第29回大会
The Emergence of an Alternative Space for Diversity: Examining Transgressive and Transformative Actions of Cambodians in Diaspora Canadian Council for Southeast Asian Studies第29回大会
Hybridity Performed by J-Pop Artists: Investigating Self-Expression through Music Canadian Asian Studies Association2009年大会
‘Experimental’ Ethnographic Film: Deconstructing the Norm and Creating Alternative Views Film Studies Association of Canada第33回大会

所属学協会

所属学協会
イギリス教育学会
カナダ教育学会
多文化関係学会
日本文化人類学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

研究期間 研究課題タイトル 提供機関 制度名
2020年4月 - 2024年3月 Participatory Filmmaking as a New Pedagogy: Enhancing Active Learning and Global Competence 日本学術振興会 科学研究費補助金(若手研究)
2018年4月 - 2020年3月 New Multicultural Pedagogy in Classroom in Japan and Canada through Writing and Filmmaking 日本学術振興会 科学研究費補助金(若手研究)