研究者情報データベース

Database of researcher information

研究者情報

准教授 原 紘子 / HARA Hiroko

最終学歴 ブリティッシュ・コロンビア大学大学院教育学専攻博士課程修了(2012年11月)
学位 Ph.D. (University of British Columbia) 2012年11月
所属 共通教育センター , [文学部]英語英米文学科
E-mail hirokohara@pu-kumamoto.ac.jp
授業科目 Language and Culture I , Seminar for Critical Thinking Ib & IIb, 異文化コミュニケーション論BI & BII, 異文化コミュニケーション演習BI & BII, 異文化コミュニケーション特殊研究BI & BII
専門分野 異文化コミュニケーション , メディア , 映像制作
主な研究テーマ Global Communication and Media(グローバル・コミュニケーションとメディア) , Arts-Based Research and Education(アートベース研究・教育)
学会での
活動状況
カナダ・教育学会
イギリス・教育学会
日本文化人類学会
多文化関係学会
地域連携分野
のジャンル
言語・語学
地域連携分野
のテーマ
(キーワード)
国際交流

主な研究業績

経歴

期間 経歴
2018年4月 - 現在 熊本県立大学 文学部 英語英米文学科 准教授
2017年4月 - 2018年3月 熊本県立大学 文学部 英語英米文学科 講師
2014年9月 - 2017年3月 津田塾大学 学芸学部 非常勤講師
2014年4月 - 2017年3月 高崎経済大学 経済学部 非常勤講師
2013年4月 - 2017年3月 育英短期大学 現代コミュニケーション学科 講師

学歴

期間 学歴
- 2012年11月 ブリティッシュ・コロンビア大学 大学院 教育学専攻博士課程
- 2006年11月 ブリティッシュ・コロンビア大学 大学院 教育学専攻修士課程

論文

発行年月 論文 誌名(出版物名)
2022年3月 The Pedagogical Possibilities of Online Collaborative Filmmaking in the COVID-19 Pandemic 熊本県立大学共通教育センター紀要 単著
2020年2月 Participatory Cellphilming as a New Pedagogy for Diversity 熊本県立大学文学部紀要 単著
2016年3月 Arts-Based Research in Practice: Towards a New Mode of Address across Harmony and Disharmony 育英短期大学研究紀要 単著
2015年3月 In-Between "Here" and "There": Cambodian People as Transnational Agents 育英短期大学研究紀要 単著
2014年3月 Confronting Media Representation: Cambodian Diaspora and Self-Expression as Counter-Narrative 育英短期大学研究紀要 単著
2009年7月 Per-/Trans-/Forming Transnationality Educational Insights 単著

MISC

発行年月 MISC 誌名(出版物名)
2020年3月 A New Multicultural Pedagogical Approach: Participatory Filmmaking in the Classroom 熊本県立大学文学部文彩 単著
2018年3月 グローバルな視点の涵養を目指して 春秋彩 単著

書籍等出版物

発行年月 書籍等出版物 出版者・発行元 担当区分
2020年3月 De-Westernizing Visual Communication and Cultures Nomos 分担執筆
2018年3月 Arts-Based Education to Become Global Citizens 地球市民となるためのアートベース教育 金星堂 単著

講演・口頭発表等

開催年月 講演・口頭発表等タイトル 会議名
2021年9月 Practicing Online Participatory Cellphilming as an Alternative Mode of Teaching and Learning British Educational Research Association Annual Conference 2021 (online)
2021年4月 Filmmaking and Performing towards the Visualization of Rhizomatic Being and Becoming in Diaspora Migrant Belongings: Digital Practices and the Everyday (online conference)
2019年6月 A New Pedagogy towards Promoting Diversity: “Cellphilming” in Japanese Higher Education Canadian Society for the Study of Education第47回大会
2019年4月 Unpacking What is Hidden: Participatory Filmmaking with University Students in Kumamoto Anthropology of Japan in Japan Spring Workshop
Time, Place, and Visuality as a Rhizome: The Cambodian Diaspora in Motion The Sense of Time in a Hyper-Mobile Digital Age国際学会
2015年5月 Expressing Hybrid Self through Digital Video Production: When Junior College Students in Japan Meet English as a Lingua Franca Investigating Our Practices第18回研究大会
The Art of Becoming: Filmmaking and Performing in Research 日本文化人類学会50周年記念国際研究大会
Practice of Transnational Feminist Filmmaking: Bringing Criticality to the Examination of Visual Culture Canadian Women’s Studies Association第29回大会
The Emergence of an Alternative Space for Diversity: Examining Transgressive and Transformative Actions of Cambodians in Diaspora Canadian Council for Southeast Asian Studies第29回大会
Hybridity Performed by J-Pop Artists: Investigating Self-Expression through Music Canadian Asian Studies Association2009年大会

所属学協会

所属学協会
イギリス教育学会
カナダ教育学会
多文化関係学会
日本文化人類学会

共同研究・競争的資金等の研究課題

研究期間 研究課題タイトル 提供機関 制度名
2020年4月 - 2024年3月 Participatory Filmmaking as a New Pedagogy: Enhancing Active Learning and Global Competence 日本学術振興会 科学研究費補助金(若手研究)
2018年4月 - 2020年3月 New Multicultural Pedagogy in Classroom in Japan and Canada through Writing and Filmmaking 日本学術振興会 科学研究費補助金(若手研究)